Wednesday, September 30, 2015



PERPADUAN KAUM DI MALAYSIA


Malaysia mempunyai variasi kaum yang hidup dalam komuniti yangaman dan harmoni. Kepelbagaian kaum seperti kaum Melayu, Cina dan Indiayang hidup bagai aur dengan tebing menjadikan Malaysia sebagai sebuahnegara yang unik di rantau ini. Peristiwa 13 Mei 1969 masih segar dalamingatan setiap insan di Malaysia. Peristiwa berdarah yang melibatkan rusuhankaum padda ketika itu perlu menjadid iktbar bagi setiap generasi.Sesungguhnya peristiwa 13 Mei 1969 yang mencatatkan titik hitam dalamsejarah perpaduan kaum di Malaysia wajar direnungi agar pisang tidakberbuah dua kali. Perpaduan kaum amat penting dipertahankan agarMalaysia dapat mengorak langkah menuju kea rah pembentukan negarabangsa dan menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020.

Justeru,langkah-langkah drastic perlu diimplementasikan dalam usahamemperkasakan hubungan antara kaum di Malaysia.Lungan merdeka 53 tahun yang lalu adalah hasil usaha permuafakatanantara kaum di Malaysia. Persoalannya, mengapakah phentingnya perpaduankaum kepada sesebuah negara? Perpaduan kaum amat penting untukmewujudkan sesebuah negara yang aman dan damai. Ketika negara laindiancam dengan rencaman isu keganasan, Malaysia tetap gah di mata duniasebagai sebuah negara yang makmur lagi harmoni. Hal ini adalah keranasegenap lapisan masyarakat hidup bersatu padu dan menjadi perencahkepada kemakmuran Malaysia.

Keakraban dan permuafakatan dalamkalangan masyarakat majmuk telah melahirkan satu identiti negara yangdikagumi pada peringkat global. Tuntasnya kita dapat menyimpulkan bahawamasyarakat yang bersatu padu akan membina satu bangsa yang berdaulatdan maju serta mewujudkan sebuah negara yang aman dan damai.Dalam mengharungi arus pemodenan dan cabaran globalisasi, sesuatuperlu dilakukan untuk memperkasakan hubungan antara kaum di Malaysia.Pendidikan merupakan satu wadah pentng untuk merealisasikan hasratmurni ini. Secara analoginya, system pendidikan di Malaysia telah mengalamiperubahan sejak dari zaman sebuelum merdeka hinggalah kini. PelaksanaaanDasar Bahasa Kebangsaan berteraskan Perkara 152 PerlembagaanPersekutuan, Dasar Pendidikan Kebangsaan, Ordinan Pelajaran 1957,Falsafah Pendidikan Kebangsaan 1983 dan beberapa penyata serta akata-akta pendidikan yang lain telah membolehkan semua kaum berkomunikasisecara berkesan dengan menggunakan bahasa Melayu.

 Pengenalan satu sistem pendidikan bercorak kebangsaan yang merupakan wadah untuk mengeratkan hubungan antara kaum. Melalui system pendidikan yang sama,pelajar daripada pelbagai kaum akan belajar dan berinterksi bersama-sama dan proses ini akan menggalakkan proses perpaduan kaum. KementerianPelajaran juga telah memprkenalkan sekolah wawasan yang menempatkantiga aliran pendidikan iaitu aliran kebangsaan, Cina, dan India di satukawasan yang sama. Interaksi antara ketiga-tiga aliran pendidikan ini akanmemperkasakan hubungan antara kaum. Selain itu, penggunaan BahasaMelaayu sebagai bahasa perantaraan di sekolah-sekolah kebangsan turutmembolehkan pelbagai kaum berinteraksi antara satu sam lain.

Sesungguhnya system pendidikan kebangsaan menjadi pemangkin untukmengeratkan hubungan antara kaum di Malaysia.Selaras dengan era teknologi maklumat dan komunikasi, ledakaninformasi yang drastic dan radikal yang sedang melanda seantero pelosoknegara, hubungan antara kaum juga perlu disemarakkan. Amalankemasyarakatan seperti bergotong royong turut membantu mengeratkanhubungan antara kaum. Inovasi terhadap budaya tolong menolong yangmelahirkan aktiviti-aktiviti khidmat masyarakat seperti gotong royong danRukun Tetangga mampu menjana semangat perpaduan yang erat dalamkalangan masyarakat. usaha menyemarakkan aktiviti-aktiviti ini semulaadalah dengan menyediakan insentif-insentif tertentu yang sudah pasti akanmenambahkan wadah pemupukan perpaduan bangsa.


Cadangan menjalankan aktiviti gotong royong sebagai satu program nasional atausekurang-kurangnya sebagai acara dalam perayaan menyambut ulang tahunHari Kemerdekaan wajar dipertimbangkan kerana amalan ii dapatmemperkasakan hubungan antara kaum di Malaysia.Perkembangan budaya yang berlaku dalam negara ii sejak zamankemerdekaan jelas menunjukkan bahawa penerapan nilai-nilai budayasesuatu kaum oleh suatu kaum yang lain berlakku tanpa paksaan. Misalnya,bilangan wanita bukan Melayu yang memakai pakaian tradisional Melayuseperti baju kurung semasa menghadiri majlis-majlis rasmi semakinbertambah walaupun tiada sebarang peraturan yang memaksa merekaberbuat demikian.

Demikian jugalah dengan bilangan rakyat bukan Melayuyang menggemari nasi lemak, sambal belacan dan sebagainya bertambahbanyak. Orang Melayu juga banyak yang menggemari masakan orang Cinaseperti nasi goring dan kuetiau goring. Penerapan nilai-nilai budaya berbilangkaum ini akhirnya akan menjurus kepada perpaduan kaum yang utuh dankukuh.Sebagai intiha, dapatlah disimpulkan bahawa unsur-unsur mangkinyang efektif membantu memperkasakan perpaduan kaum di Malaysia.

Pelbagai pihak perlu bertoleransi, bermuafakat dan bekerjasama dalamusaha mencapai aspirasi keharmonian dan pemodenan negara bak katapepatah bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat.Perpaduan antara kaum dapat mewujudkan suasana harmoni dalamkalangan masyarakat dan menjadi wadah penting kepada kesejahteraan masyarakat sama ada pada peringkat glokal mahhupun global. Perpaduankaum merupakan aset negara yang paling bernilai demi menjamin kemajuannegara menjelang tahun 2020 dan bagi melahirkan satu bangsa Malaysiayang cemerlang, gemilang dan terbilang.



 


No comments:

Post a Comment