PERPADUAN KAUM DI MALAYSIA
Malaysia mempunyai variasi kaum
yang hidup dalam komuniti yangaman dan harmoni. Kepelbagaian kaum seperti
kaum Melayu, Cina dan Indiayang hidup bagai aur dengan tebing menjadikan
Malaysia sebagai sebuahnegara yang unik di rantau ini. Peristiwa 13 Mei
1969 masih segar dalamingatan setiap insan di Malaysia. Peristiwa berdarah
yang melibatkan rusuhankaum padda ketika itu perlu menjadid iktbar bagi setiap generasi.Sesungguhnya
peristiwa 13 Mei 1969 yang mencatatkan titik hitam dalamsejarah perpaduan
kaum di Malaysia wajar direnungi agar pisang tidakberbuah dua kali.
Perpaduan kaum amat penting dipertahankan agarMalaysia dapat mengorak
langkah menuju kea rah pembentukan negarabangsa dan menjadi sebuah negara maju
menjelang tahun 2020.
Justeru,langkah-langkah
drastic perlu diimplementasikan dalam usahamemperkasakan hubungan antara kaum di
Malaysia.Lungan merdeka 53 tahun yang lalu adalah hasil usaha
permuafakatanantara kaum di Malaysia. Persoalannya, mengapakah phentingnya
perpaduankaum kepada sesebuah negara? Perpaduan kaum amat penting
untukmewujudkan sesebuah negara yang aman dan damai. Ketika negara laindiancam
dengan rencaman isu keganasan, Malaysia tetap gah di mata duniasebagai sebuah
negara yang makmur lagi harmoni. Hal ini adalah keranasegenap lapisan masyarakat
hidup bersatu padu dan menjadi perencahkepada kemakmuran Malaysia.
Keakraban dan
permuafakatan dalamkalangan masyarakat majmuk telah melahirkan satu identiti
negara yangdikagumi pada peringkat global. Tuntasnya kita dapat
menyimpulkan bahawamasyarakat yang bersatu padu akan membina satu bangsa
yang berdaulatdan maju serta mewujudkan sebuah negara yang aman dan damai.Dalam
mengharungi arus pemodenan dan cabaran globalisasi, sesuatuperlu dilakukan
untuk memperkasakan hubungan antara kaum di Malaysia.Pendidikan merupakan
satu wadah pentng untuk merealisasikan hasratmurni ini. Secara analoginya,
system pendidikan di Malaysia telah mengalamiperubahan sejak dari zaman
sebuelum merdeka hinggalah kini. PelaksanaaanDasar Bahasa Kebangsaan
berteraskan Perkara 152 PerlembagaanPersekutuan, Dasar Pendidikan Kebangsaan,
Ordinan Pelajaran 1957,Falsafah Pendidikan Kebangsaan 1983 dan beberapa
penyata serta akata-akta pendidikan yang lain telah membolehkan semua
kaum berkomunikasisecara berkesan dengan menggunakan bahasa Melayu.
Pengenalan satu sistem pendidikan bercorak
kebangsaan yang merupakan wadah untuk mengeratkan hubungan antara kaum. Melalui
system pendidikan yang sama,pelajar daripada pelbagai kaum akan belajar
dan berinterksi bersama-sama dan proses ini akan menggalakkan proses
perpaduan kaum. KementerianPelajaran juga telah memprkenalkan sekolah wawasan
yang menempatkantiga aliran pendidikan iaitu aliran kebangsaan, Cina, dan
India di satukawasan yang sama. Interaksi antara ketiga-tiga aliran pendidikan
ini akanmemperkasakan hubungan antara kaum. Selain itu, penggunaan BahasaMelaayu
sebagai bahasa perantaraan di sekolah-sekolah kebangsan turutmembolehkan
pelbagai kaum berinteraksi antara satu sam lain.
Sesungguhnya
system pendidikan kebangsaan menjadi pemangkin untukmengeratkan hubungan antara
kaum di Malaysia.Selaras dengan era teknologi maklumat dan komunikasi,
ledakaninformasi yang drastic dan radikal yang sedang melanda seantero
pelosoknegara, hubungan antara kaum juga perlu disemarakkan. Amalankemasyarakatan
seperti bergotong royong turut membantu mengeratkanhubungan antara kaum.
Inovasi terhadap budaya tolong menolong yangmelahirkan aktiviti-aktiviti
khidmat masyarakat seperti gotong royong danRukun Tetangga mampu menjana
semangat perpaduan yang erat dalamkalangan masyarakat. usaha menyemarakkan
aktiviti-aktiviti ini semulaadalah dengan menyediakan insentif-insentif
tertentu yang sudah pasti akanmenambahkan wadah pemupukan perpaduan bangsa.
Cadangan menjalankan
aktiviti gotong royong sebagai satu program nasional atausekurang-kurangnya
sebagai acara dalam perayaan menyambut ulang tahunHari Kemerdekaan wajar
dipertimbangkan kerana amalan ii dapatmemperkasakan hubungan antara kaum di
Malaysia.Perkembangan budaya yang berlaku dalam negara ii sejak
zamankemerdekaan jelas menunjukkan bahawa penerapan nilai-nilai budayasesuatu
kaum oleh suatu kaum yang lain berlakku tanpa paksaan. Misalnya,bilangan wanita
bukan Melayu yang memakai pakaian tradisional Melayuseperti baju kurung
semasa menghadiri majlis-majlis rasmi semakinbertambah walaupun tiada sebarang
peraturan yang memaksa merekaberbuat demikian.
Demikian jugalah
dengan bilangan rakyat bukan Melayuyang menggemari nasi lemak, sambal
belacan dan sebagainya bertambahbanyak. Orang Melayu juga banyak yang menggemari
masakan orang Cinaseperti nasi goring dan kuetiau goring. Penerapan
nilai-nilai budaya berbilangkaum ini akhirnya akan menjurus kepada perpaduan
kaum yang utuh dankukuh.Sebagai intiha, dapatlah disimpulkan bahawa unsur-unsur
mangkinyang efektif membantu memperkasakan perpaduan kaum di Malaysia.
Pelbagai pihak
perlu bertoleransi, bermuafakat dan bekerjasama dalamusaha mencapai aspirasi
keharmonian dan pemodenan negara bak katapepatah bulat air kerana pembetung,
bulat manusia kerana muafakat.Perpaduan antara kaum dapat mewujudkan suasana
harmoni dalamkalangan masyarakat dan menjadi wadah penting kepada kesejahteraan
masyarakat sama ada pada peringkat glokal mahhupun global. Perpaduankaum
merupakan aset negara yang paling bernilai demi menjamin kemajuannegara
menjelang tahun 2020 dan bagi melahirkan satu bangsa Malaysiayang
cemerlang, gemilang dan terbilang.
No comments:
Post a Comment